Interview: 10 vragen aan een AliExpress-verkoper

Interview: 10 vragen aan een AliExpress-verkoper

Een tijdje geleden kwam ik in contact met een AliExpress-verkoper, Alez Ma. Hij verkoopt inmiddels een paar jaar op AliExpress en ik heb hem toen gevraagd of ik een paar vragen mocht stellen voor een interview op Chinafans.

AliExpress-verkopers

Er zijn altijd veel vragen (en frustraties) rondom AliExpress-verkopers. De communicatie verloopt niet altijd soepel en de cultuur-verschillen en tijdzones staan vaak ook in de weg.

Om ook de andere kant van het verhaal te belichten, leek het me meer dan interessant om ook een AliExpress-verkoper aan het woord te laten.

MEGA SALE (tot 90% korting)


Heel veel korting
Kortingen tot 90%
Op = Op

Dat is precies wat ik gedaan heb met Alez Ma, die ik een aantal vragen heb mogen mailen, waar hij antwoord op gegeven heeft. Daarnaast staat hij ook nog open voor eventuele extra vragen, dus wil je nog iets weten, laat het achter in de comments en bij genoeg animo komt er mogelijk een follow-up.

Voor nu: hieronder zie je Alez Ma aan het werk, laten we vooral snel naar de vragen gaan!

AliExpress verkoper
Alez Ma – AliExpress verkoper

10 vragen aan een AliExpress-verkoper

Onderstaande 10 vragen heb ik aan deze – zeer goed Engels sprekende – AliExpress-verkoper gesteld. Hij bekende hierbij wel dat hij het vertaalprogramma Deepl gebruikt, maar de communicatie was zeer goed.

Wel heb ik een aantal zinnen iets vrijer vertaald om er beter Nederlands van te maken, maar de inhoud is uiteraard gelijk gebleven.

1. Hoe ben je begonnen met verkopen op AliExpress?

Wij zijn een bedrijf dat gespecialiseerd is het verkoper van accessoires voor reinigings-apparaten (inclusief stofzuiger-accessoires) en zijn sterk aanwezig in China.

Op AliExpress hebben we in 2020 onze winkel geopend en inmiddels zijn er al acht winkels geopend, die allemaal accessoires verkopen.

2. Kun je wat meer vertellen over jouw shop op AliExpress (en andere platformen)

Als aanvulling op AliExpress, hebben we ook een winkel bij Amazon US en binnenkort ook in Europa.

Mijn winkel op AliExpress is: Robot Vacuum cleaner Accessories Store.

Robot Vacuum Cleaner Accessoires Store

3. Hoeveel commissie dienen AliExpress verkopers te betalen aan AliExpress?

De commissie die verkopers aan het platform op AliExpress betalen, wordt berekend aan de hand van de verschillende productcategorieën en varieert meestal tussen de 5% en 15%.

Dit percentage van de commissie wordt voor elke transactie genomen.

4. Wat vind je leuk aan het verkopen van producten op AliExpress?

Verkopen op AliExpress is eigenlijk een zeer lage marge voor ons omdat het een laaggeprijsd platform is en veel verkopers in een prijzenoorlog verwikkeld zijn.

Het is dus moeilijk voor kopers om een betere after-sales garantie te geven op AliExpress. Hierdoor kunnen verkopers niet eens genoeg winst maken op dit platform om een internationale after-sales garantie te bieden.

5. Wat zijn de uitdagingen aan het verkopen op AliExpress?

De zoekfunctie van het AliExpress systeem is erg slecht en veel producten worden niet aan de juiste mensen getoond. Mogelijk heeft dit te maken met de meertalige vertaling voor internationale gebruikers, waardoor het moeilijker wordt.

Een ander punt is de weergave van producttitels. Als gevolg van taal- en cultuurverschillen, maar ook zeker de automatische vertaalfunctie van AliExpress die zeer slecht is. Dit zorgt voor grote uitdagingen.

Samples op kantoor (Alez Ma)

6. Hoe ervaar jij kortingen op AliExpress? Zijn aanbiedingen echt goedkoper?

Over het algemeen, tijdens de grote promoties van het platform, zijn de kortingen die verkopers geven tijdens deze campagnes beter. Dit heeft ermee te maken dat AliExpress verkopers verplicht om extra korting te geven, anders mogen ze simpelweg niet deelnemen aan de promotie.

Als je dus een bestelling plaatst tijdens een grote promotie, zal de korting over het algemeen wel iets groter zijn.

7. Wat zijn jouw ervaringen met het verzendproces?

Voor deze vraag verwijs ik de lezer graag naar mijn blog, waar ik uitgebreid in ga op het verzendproces.

8. Hoe werkt het dispute-proces voor een verkoper op AliExpress?

Het geschil wordt geïnitieerd door de koper, en vervolgens beoordeelt het platform of de verkoper moet ingrijpen. Als de verkoper moet ingrijpen, zijn het de twee partijen die bewijs leveren (koper en verkoper) en uiteindelijk zal het platform een beslissing nemen op basis van het bewijs dat door beide partijen is gepresenteerd.

De medewerkers van AliExpress die geschillen afhandelen zijn echter erg slecht en zorgen voor een heleboel conflicten, die drie dagen en nachten zouden duren als we het zouden aanvechten.

9. Welke tips kun je geven aan mensen die op AliExpress shoppen?

Kies een winkel met een hoge winkelwaardering om uw bestelling te plaatsen, Lees de productbeschrijving en reviews zorgvuldig door voordat je tot aankoop overgaat. Bekijk ook de verzendinformatie nauwkeurig.

Wanneer u transactieproblemen tegenkomt, probeer dan eerst contact op te nemen met de verkoper in plaats van direct een dispute te starten. Chinese verkopers geven de voorkeur aan een meer vriendelijke communicatieoplossing.

10. Wil je nog iets delen over verkopen/kopen op AliExpress? (Unieke feiten of ervaringen?)

A: Gebruik je gezonde verstand om de prijs van goederen te evalueren, en als je denkt dat de prijs van een artikel erg laag ligt, dan klopt er waarschijnlijk iets niet.

Internationale logistiek is ingewikkelder dan je denkt. Nadat de bestelling is verzonden, check dan regelmatig het trackingnummer waarbij je beter een derde partij kunt gebruiken. Mocht je twijfelen, neem dan altijd contact op met de vervoerder die het pakket uiteindelijk levert, zoals PostNL en Bpost.

Mijn favoriete externe trackingwebsite is PostalNinja, ook Parcelsapp werkt goed.

Tot slot

Uiteraard wil ik Alez Ma bedanken voor zijn tijd en antwoorden op de vragen. Als jij nog vragen voor hem hebt, stel ze gerust in de comments en wie weet komt er nog een follow-up interview.

Plaats je reactie

      Laat een reactie achter

      ChinaFans
      Logo
      Shopping cart