Dispute AliExpress openen: de ultieme gids [+ 7 stappen]

Ben je niet volledig tevreden, dan kun je een AliExpress dispute indienen. Hiermee geef je aan dat er iets niet zo gelopen is zoals het moet en dat er een geschil is. Met een dispute AliExpress kun je dit oplossen, waarbij je contact hebt met AliExpress rechtstreeks die bemiddelt tussen de verkopende en kopende partij.

Dispute AliExpress openen? Er zijn meerdere redenen om een dispute op AliExpress te openen, bijvoorbeeld als je pakketje niet (op tijd) ontvangen is of je bent simpelweg niet tevreden met je bestelling.

Je dient een AliExpress dispute wel binnen een bepaalde termijn aan te maken, namelijk binnen 15 dagen nadat de gestelde leveringstermijn verlopen is.

Wat is een AliExpress dispute?

Oké, laten we eerst beginnen met het wat specifieker beantwoorden van de vraag: wat is een AliExpress dispute?

Een AliExpress dispute is niet meer (of minder) dan op het openen van een geschil. Hiermee geef je aan dat je niet tevreden bent met de gang van zaken.

Dit kan ermee te maken hebben dat je het pakketje simpelweg niet ontvangen hebt, of dat het product niet naar wens is.

Kijk hier direct of je niet te laat bent voor een dispute

Bij het openen van een dispute, bemiddelt AliExpress als het waren tussen jou (de koper) en de verkoper. Hoe dit precies in zijn werk gaat en op welke momenten je het beste een dispute kunt openen, lees je verderop in dit artikel.

MEGA SALE (tot 90% korting)


Heel veel korting
Kortingen tot 90%
Op = Op

Dispute AliExpress: wanneer kan (en moet) je deze openen?

Het openen van een AliExpress dispute is relatief eenvoudig, maar er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Er zijn namelijk een aantal veelvoorkomende ‘fouten’ die consumenten maken, waardoor het openen van een dispute op AliExpress niet meer mogelijk is.

Het is belangrijk om te weten dat er een specifieke periode is waarin je een dispute kunt openen. Is deze periode (buyer protection) verlopen, dan kun je simpelweg geen dispute meer openen.

Let op je deadline
AliExpress heeft altijd een ‘deadline’ wanneer de producten gearriveerd moeten zijn. Is deze verstreken, dan heb je nog maximaal 15 dagen een geschil te openen.

Is deze periode verstreken, dan kun je geen dispute meer openen en krijg je over het algemeen ook geen geld meer terug.

Kijk hier direct of je niet te laat bent voor een dispute

Deze periode van kopersbescherming geldt voor het openen van een dispute, het afhandelen ervan kan ook na deze periode zijn.

Het openen van een dispute kan vanaf 10 dagen NA het verzenden van de producten plaatsvinden, tot 15 dagen NA de deadline van het arriveren van het pakket aldus AliExpress.

Deze deadline voor arriveren periode is voor elke bestelling anders, hou dit dus goed in de gaten.

Dispute AliExpress
Via: Chinafans

3 dingen die je NIET moet doen als je een AliExpress dispute wil openen

Er zijn een aantal zaken die je zeker niet moet doen als je een dispute wil openen. Ze hebben voornamelijk met timing te maken want helaas: te laat = te laat.

Als je niet op tijd een dispute opent, dan is je kopersbescherming ook verlopen en is de kans op een goede uitslag ook snel verkeken.

  1. Confirm goods received en hierbij aangeven dat alles akkoord is
  2. Te laat een dispute openen (echt, wees op tijd, anders heb je geen rechten meer)
  3. Zelf (lang) in contact treden met de verkoper. Vaak rekken ze tijd, waardoor de period voor het openen van een dispute is afgelopen.

Dispute AliExpress: 9 redenen om een dispute te openen

Er kunnen veel redenen zijn waarom je een dispute wil openen op AliExpress. Over het algemeen betekent het dat je niet tevreden bent. Hieronder een aantal redenen waarvoor je een dispute kunt openen.

  • Het pakket is te laat: de uiterlijke levering is verstreken
  • Er is geen tracking info
  • Pakketje is retour gegaan naar verkoper
  • Het pakketje is vastgehouden door de douane
  • Pakketje is naar verkeerde adres verzonden
  • Producten hebben kwaliteits-issues
  • Product is niet zoals beschreven op AliExpress
  • Producten zijn beschadigd bij het transport
  • Andere issues waardoor je niet tevreden bent met de producten

Deze lijst is niet compleet, heb je een ander mankement, euvel of andere klacht: open altijd een dispute.

Dispute AliExpress
Het openen van een dispute op AliExpress is relatief eenvoudig en met dit stappenplan lukt het jou ook.
Zorg dat je ingelogd bent bij AliExpress
Log in bij AliExpress met het account waarmee je de bestelling hebt geplaatst. Inloggen kan via deze link.
Navigeer naar je bestellingen
Open je account op AliExpress en navigeer naar ‘mijn bestellingen‘. Hier zul je een overzicht zien van de bestelde producten.
Selecteer de juiste bestelling en ga naar view details
Selecteer de juiste bestelling en kies vervolgens voor ‘view details’. Hierna krijg je een scherm met meer details over jouw bestelling.
Klik hier op ‘open dispute’
Als je aan de voorwaarden voldoet, dan krijg je hier de button te zien om een dispute te openen. Vervolgens druk je hierop en ga je het dispute-proces op AliExpress in.
Kies vervolgens de juiste optie
In dit scherm kun je ervoor kiezen om een (gedeeltelijke) teruggave te krijgen, of dat je de producten volledig retour wil sturen. Bij deze laatste optie zijn er wel extra kosten.
Doorloop de vervolgstappen in dispute AliExpress
Doorloop vervolgens de stappen die nodig zijn om dit AliExpress dispute te voltooien. Wellicht wordt er nog om extra gegevens gevraagd, of foto’s/video’s van het product en de eventuele mankementen.
Wacht op een reactie van AliExpress of verkoper
Afhankelijk van de reden van het dispute, krijg je een reactie van AliExpress of de verkoper.

Waarom kan ik geen AliExpress dispute openen?

Als je bovenstaand stappenplan volgt en je ziet het knopje om een dispute te openen niet staan, dan kunnen er een aantal redenen zijn.

Zo is het mogelijk dat je order nog maar net verzonden is. Voordat je een dispute kunt openen, dient je pakket minstens 10 dagen ‘verzonden’ te zijn.

Dus als je te vroeg een geschil wil openen, dan krijg je de button niet te zien/de mogelijkheid niet om een dispute te openen.

Misschien ben je te laat geweest
Een andere oorzaak kan ook zijn dat je te laat bent. Is de deadline van levering van jouw bestelling geweest en zijn er 15 dagen verstreken: dan is je kopersbescherming verlopen en kun je geen dispute meer openen. Helaas is hier niets aan te veranderen.

Kijk hier direct of nog een dispute kunt aanmaken

Een andere, laatste reden dat je geen dispute op AliExpress kunt openen is als de bestelling zelf op afgerond hebt gezet. Als deze eenmaal op finished staat kun je ook geen dispute meer openen.

Alhoewel het over het algemeen niet meer lukt om dan een claim, klacht of geschil in te dienen, kun je nog altijd proberen om met een medewerker van AliExpress te chatten.

Hoe verloopt het ALiExpress geschil verder?

Nadat je een geschil (dispute) hebt aangemaakt op AliExpress zullen zal de klantenservice van de webwinkel dit bekijken. Ze komen danwel terug met extra vragen, danwel bieden ze een oplossing.

Het is vervolgens aan jou of je deze oplossing accepteert of juist niet. Hierbij heb je ook de mogelijkheid een tegenvoorstel te doen met een oplossing waar jij beter mee kunt leven.

Goed om rekening mee te houden: als je besluit de producten retour te sturen, zijn de verzendkosten in veel gevallen gewoon voor jou.

Dat betekent dat er een pakketje retour gestuurd moet worden naar China, hetgeen natuurlijk in de papieren kan lopen.

Veel gestelde vragen dispute AliExpress

Een overzicht van veelgestelde vragen over een dispute AliExpress.

Wat is een AliExpress dispute?

Een AliExpress dispute is een geschil dat je kunt aanmaken op het moment dat je niet tevreden bent met je product, of de bestelling bijvoorbeeld nog niet gearriveerd is.

Hoe maak ik een dispute AliExpress aan?

Het aanmaken van een dispute bij AliExpress dient aan een aantal voorwaarden te voldoen. Het moet in ieder geval binnen de gestelde termijn zijn. Als dit het geval is, dan kun je via mijn bestellingen een klacht aanmaken bij AliExpress

Hoe lang duurt een AliExpress dispute?

Het aanmaken van een dispute op AliExpress is relatief snel gebeurd. De doorlooptijd van een geschil en het komen tot een oplossing duurt over het algemeen een paar dagen tot een paar weken.

Lees ook

Oprichter van Chinafans. Deelt graag ongevraagd tips over het shoppen in China en is grootbezitter van kabeltjes! Vraag over shoppen in China? Check het officiële Chinafans-forum!

Onze artikelen kunnen ‘affiliate links’ bevatten waarmee wij, zonder extra kosten voor jou, een kleine commissie kunnen verdienen - lees meer