AliExpress pakketje (nog) niet ontvangen: dit kun je zelf doen

Dispute AliExpress

Misschien heb je al maanden geleden een bestelling gedaan, maar je hebt het AliExpress pakketje niet ontvangen. Of het ligt wel erg lang stil op één plaats. In dit artikel een aantal dingen die je zelf alvast kunt doen.

AliExpress pakketje niet ontvangen

De laatste jaren zijn er veel verhalen voorbij gekomen over het verzenden van AliExpress pakketjes. Bergen met pakketjes die gedumpt werden, of waar gewoon overheen gelopen werd in distributiecentra.

Er worden dan dagelijks ook vele tienduizenden pakketjes verzonden vanuit AliExpress, maar de laatste tijd lijkt er steeds meer vertraging te komen. Maar wat is hier nu de reden van dat je je AliExpress pakketje niet ontvangen hebt?

Of dat je pakketje al twee maanden stil ligt bij één of andere hub in België? In dit artikel heb ik een aantal tips voor je die zelf kunt doen.

Lees ook: Met deze tips heb je een AliExpress levering

5 dingen die je zelf al kunt doen

Natuurlijk kunnen we alle schuld afschuiven op AliExpress, de verkopers, de postbedrijven, de vervoerders, de wereldeconomie, duurdere brandstof of allerlei andere oorzaken.

Er zijn echter ook dingen die je zelf kunt doen als je pakketje er nog niet is, of heel lang stil ligt ergens. Te wachten op lokaal transport.

1. Meer info over trackingstatus bij AliExpress

In de AliExpress-app kun je basis tracking-informatie vinden over je pakket. Hier zie je in grote lijnen in welke status van het proces deze zich bevindt. Hierbij zijn er een aantal stappen die doorlopen moeten worden voordat jouw pakketje op de deurmat valt.

De laatste tijd zien we vooral dat AliExpress pakketjes vastzitten bij de stap: Ontvangen door lokaal transportbedrijf.

AliExpress pakketje niet ontvangen

Het lijkt er dan op dat er ergens in een PostNL of BPost-pakhuis, hele bergen pakketjes liggen te wachten op verzending naar de uiteindelijke bestelling.

Opvallend is in ieder geval dat deze status de laatste tijd bijzonder lang blijft staan. Om de status in de AliExpress-app of site te zien, ga je naar deze link. Je kunt ook navigeren naar ‘Mijn bestellingen‘ om hier de verzendstatus op te zoeken.

Nu we weten waar AliExpress zegt dat je pakketje is, maar dat is soms een wereld van verschil met de werkelijkheid.

2. Goede tracking-app

AliExpress tracking is redelijk basis zoals ik eerder aangaf, maar gelukkig zijn er veel goede tracking-systemen beschikbaar op internet.

Als je meer details wil over je bestellingen, of een snelle URL om de tracking te checken, dan zijn er dus veel andere diensten.

In het interview met een AliExpress-verkoper, benoemde deze een aantal tracking-apps die goed werken in combinatie met AliExpress. Eén daarvan gebruikte ik al geruime tijd, de andere heb ik inmiddels ook aan mijn favorieten toegevoegd.

De apps om AliExpress-pakketjes te tracken zijn:

In deze apps zie je veel meer info, onderstaande screenshot van Parcelsapp is dezelfde zending als degene op de AliExpress-screenshot hier boven.

AliExpess tracking

3. Neem eventueel contact op met lokale postbedrijven

Als je in een uitgebreide tracker zoals hierboven beschreven ziet bij welke lokale vervoerder het pakketje van AliExpress is, kun je contact opnemen.

Natuurlijk ken je bedrijven als PostNL en BPost, maar er zijn tegenwoordig veel meer bedrijven die de last mile delivery doen voor AliExpress. Dit is bijvoorbeeld het Poolse Kaab, die we de laatste tijd steeds vaker zien verschijnen.

Contact opnemen is overigens geen garantie voor succes. Vaak kunnen ze niet meer vertellen dan je in de uitgebreide tracking kunt zie, maar soms heb je geluk en weten ze meer.

Uit eigen ervaring lijkt het soms ook dat pakketjes gebundeld wordt. Doe je bijvoorbeeld een bestelling bij Bol.com in Nederland, dan ligt dezelfde dag, bij dezelfde zending, ook ineens het AliExpress-pakketje op de mat.

4. Hou de tijd van kopersbescherming goed in de gaten

Dit is misschien de allerbelangrijkste tip: hou in de gaten hoe lang de kopersbescherming nog loopt. Is deze afgelopen en het pakketje is er nog niet, of het product werkt bijvoorbeeld niet, dan heb je geen poot meer om op te staan.

Hoe lang de kopersbescherming nog duurt bij AliExpress zie je bij Mijn bestellingen om vervolgens bij de specifieke order te kijken. Hier zie je hoe lang je nog hebt.

Deze kopersbescherming is essentieel als er iets mis gaat en je wilt nog kans hebben om je geld terug te krijgen.

Als deze bijna verstreken is, krijg je tevens de kans een dispute te openen.

5. Open een dispute

Open dus op tijd een dispute: dit zorgt ervoor dat je de mogelijkheid hebt om je geld terug te krijgen als het pakketje niet arriveert.

Het openen van een dispute is relatief eenvoudig en wordt vanuit de app of website gedaan. Hiervoor dien je wel ingelogd te zijn en moet je de bestelling selecteren.

Wil je meer weten over hoe je een dispute moet openen (en winnen), check dan ons uitgebreide artikel over AliExpress dispute.

Tot slot

Helaas zie ik de laatste tijd steeds meer klachten en frustraties rondom bezorging van AliExpress pakketjes. Toch is het goed om bovenstaande tips mee te nemen (en vooral 4 en 5 in de gaten te houden), zodat je uiteindelijk of je pakketje, of je geld krijgt.

Lees ook

3 Opmerkingen
Toon alles Handigst Hoogste Beoordeling Laagste Beoordeling Uw recensie toevoegen
  1. Sinds KAAB als postorderbedrijf komen de pakketjes niet meer aan, mail gestuurd en krijg je een vaag antwoord en kunnen niets voor je betekenen!

  2. Ik kreeg eerder ook altijd keurig mijn pakketjes. Duurt nu al vier maanden. De verkoper heeft ze keurig verstuurd daar is niks mis mee. Baal er wel van.

  3. Zit al maanden op een gecombineerde zending te wachten, status aangekomen in Nederland en zou worden overgedragen aan PostNL. pakketje totaal niet te traceren onder verzendnr. Vraag mijn dus af waar deze levering zich bevind! wel mijn betalingen terug ontvangen van Aliexpress, maar toch waar is dit pakje gebleven!!!!!!!!!!!!!!!

    Laat een reactie achter

    ChinaFans
    Logo
    Shopping cart