Je zit er niet bepaald op te wachten. Toch kan het gebeuren dat je het ineens ziet: je AliExpress zending geannuleerd. Balen! Wil jij weten wat je moet wanneer je pakketje geannuleerd is? Ik vertel je het in vier eenvoudige stappen.
In 4 stappen je geld terug óf een nieuw pakketje.
Je lang verwachtte pakketje niet verstuurd, maar geannuleerd? Helaas. Dat gebeurt op AliExpress weleens. Maar niet getreurd. Met mijn stappenplan heb je in ieder geval binnenkort je geld terug, of een nieuwe zending te pakken. Dan kun je snel weer iets nieuws bestellen dat wél gewoon aankomt.
Benieuwd wat je rechten zijn?
Stap 1: Wat betekent ‘zending geannuleerd’ op AliExpress?
Laten we als eerst eens kijken naar de betekenis van de woorden ‘shipment cancelled’ op Ali. Want ook dat kan verschillende redenen hebben. Afhankelijk van de timing van de annulering kun je zelf al conclusies trekken over de reden. Hieronder één veel voorkomende, en een wat minder vaak voorkomende situatie:
Situatie 1
De bestelling wordt normaal gesproken aangemaakt, waarna er een order met een bepaalde code gecreëerd wordt. Zodra deze code van het pakketje vervolgens niet binnen 7-14 dagen wordt gescand bij het AliExpress Shipment Center, denken zij dus dat de zending niet verzonden gaat worden. Het resultaat? Je zending wordt automatisch geannuleerd door AliExpress, niet de verkoper. Vaak zie je dan het volgende proces in je tracking details:
1. Logistics order has been created. (Je ontvangt dus een order nummer)
2. Product is waiting for pick-up of handover. (Het AliExpress Shipment Center wacht op het pakket)
3. Shipment cancelled. (AliExpress ontvangt niets, dus annuleert het de bestelling)
Situatie 2
De bovenstaande situatie vindt plaats in veruit de meeste gevallen bij een geannuleerd pakketje op AliExpress. Maar er zijn ook uitzonderingen. Soms kan er ook een annulering plaatsvinden nádat je pakketje al verzonden lijkt te zijn.
Wanneer dit gebeurt, is er vaak iets misgegaan met je bestelling. In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat de verkoper erachter is gekomen dat het pakketje naar het verkeerde adres is gestuurd. Je kunt dan wachten op een bericht van de verkoper, maar ook zelf een bericht sturen. Is dit het geval, volg dan ook onderstaande stappen.
Waarom annuleert een verkoper op AliExpress mijn bestelling?
Is je zending geannuleerd op Ali, dan kan dat verschillende redenen hebben. Hoewel het voor het resultaat vaak niet uitmaakt, kun je uitgaan van de volgende mogelijkheden:
- Het gekochte artikel is niet meer leverbaar.
- Je hebt een product gekocht dat toch niet verzonden mag worden naar Nederland (vloeistoffen of grote batterijen).
- De verkoper heeft je pakket te laat verzonden, waardoor AliExpress het pakketje annuleert.
Stap 2: Contact opnemen met de verkoper
Okay. Je AliExpress order is geannuleerd en je gaat het product dus misschien niet meer ontvangen. Ik zeg bewust misschien. Want zoals je in Stap 1 gezien hebt, zijn er verschillende redenen waarom je pakketje geannuleerd kan zijn. Wie weet was je pakketje wel voorbereid, maar was de verkoper net te laat met verzenden. Bijvoorbeeld door de gekte van Black Friday of een 11.11 uitverkoop.
In stap twee is het belangrijk om uit te vinden wat de verkoper als reden voor de annulering van je pakketje opgeeft. Stuur dus gelijk even een bericht naar de verkoper waarin je vraagt om meer informatie. Je kunt dit in het Engels doen. Hulp nodig? Het bericht hieronder kun je zelf even aanpassen aan jouw situatie.
“Dear seller,
I just received a message from AliExpress that my shipment with order number *voer je ordernummer in* has been cancelled.
Because I am looking forward to the arrival of my parcel, I would like to know what the reason of the cancellation was. Are you able to send me the shipment again, or is it cancelled permanently?
In case of a refund, how would it work? Please let me know what I should do, in order to still receive the product that I have ordered,
Kind regards,
Je naam “
Aan de hand van de reactie – die overigens soms wel een week op zich laat wachten, krijg je vaak twee opties:
Optie 1: Je geannuleerde pakketje wordt alsnog verzonden
De verkoper biedt zijn verontschuldigingen aan voor het nog niet op voorraad zijn van het product, of over het te laat zijn met verzenden. Je ontvangt ineens een nieuw ordernummer en het product wordt alsnog verstuurd.
LET OP: ook nu kan het voorkomen dat het product niet echt verstuurd wordt. Houd dus de tracking informatie goed in de gaten. Ook de tweede keer. Onbetrouwbare verkopers kúnnen tijd rekken om een dispute of slechte review te voorkomen.
Optie 2: Je moet zelf een dispute openen op AliExpress
Sommige verkopers gaan je pakketje niet nogmaals verzenden. Er is geen voorraad, of ze mogen het pakketje niet naar Nederland verzenden bijvoorbeeld. Is je bestelling geannuleerd door AliExpress, en vertelt de verkoper dat je een dispute moet openen, dan krijg je op die manier je geld terug. Dit gaat over het algemeen niet via de verkoper, omdat AliExpress altijd de tussenpersoon blijft op dit gebied.
Je kunt ook een dispute openen wanneer je binnen één week nog steeds geen reactie van de verkoper hebt gehad op je vragen over de reden van de annulering.
Stap 3: Een dispute openen op AliExpress
Je krijgt vaak niet automatisch je geld terug. In veel gevallen van een geannuleerde bestelling op AliExpress, moet je zelf achter je geld aan. Gelukkig is de service van AliExpress behoorlijk goed. Daardoor krijg je vaak gelijk je geld terug wanneer je een dispute opent.
Ik laat je hieronder zien hoe je een dispute opent op AliExpress.
Stap 3.1: zoek de bestelling op in je account
Hieronder zit je op de pagina ‘My Orders’ in je account. In het midden van het scherm kun je een dispute openen. Onderstaand scherm vind je hier.
Stap 3.2: Kiezen tussen refund en producten terugsturen
Vervolgens zie je twee knoppen. Bij een geannuleerde order op AliExpress kies je voor de Refund Only knop.
Stap 3.3: Vul je gegevens in over de bestelling
Je gaat nu contact opnemen met AliExpress en niet de verkoper. Je moet dus even goed beschrijven waarom je je geld terug wilt, en van welke bestelling dat precies is. Ik heb het veld al ingevuld met een voorbeeldbericht dat je zou kunnen sturen.
Zoals je ziet heb ik bij ‘reason for refund request’ ingevuld dat het om een logistiek probleem gaat. Dat komt omdat er geen beschikbaar vakje is die gaat over het annuleren van de bestelling. Ik vind dit daarom zelf de meest passende reden, maar het laat wel zien dat je dus éxtra duidelijk moet zijn in je bericht, en dat het om een geannuleerd pakketje op AliExpress gaat in plaats van een logistiek probleem. De personen van de klantenservice zijn niet altijd even goed in Engels, dus wees liever extra duidelijk, dan dat je te kort van stof bent.
Stap 4: het proces afwachten
Is je AliExpress zending geannuleerd door de verkoper, heb jij een dispute geopend en ben je in afwachting van een reactie? Dan kun je weinig meer doen dan afwachten. Soms krijg je het geld al binnen enkele dagen terug, soms duurt het iets langer. Dat laatste kan gebeuren wanneer de verkoper het eigenlijk niet eens is met de annulering en dus de dispute.
Maar, is je AliExpress order geannuleerd door de verkoper, dan hoef je je niet zo snel zorgen te maken, ook niet wanneer de verkoper het niet eens is met jouw dispute. Er zijn maar weinig gevallen bekend waar een klant géén geld terugkreeg van AliExpress.
Is je AliExpress zending geannuleerd, en heb je nu iets nieuws nodig?
Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?
Hello my family member! I wish to say that this post is awesome, great written and come with almost all important infos. I?¦d like to look more posts like this .
Waar kan ik mijn bestelde artikel retourneren.
Ik heb hem besteld bij AliExpress in China.
Graag zou ik het willen hebben voor retournering?
Mgv.
N. Baidjoe
Steentijdsingel 130
2496 SV Den Haag
Nederland
Mijn order is closed door AliExpress maar kan geen dispute openen
Groetjes Angelique