Is er iets mis gegaan met je bestelling, of heb je een andere reden waarom je graag je geld terug wilt? Geld terugkrijgen van AliExpress is mogelijk. Op deze pagina geven we je de belangrijkste informatie waarmee je op AliExpress geld terug kunt vragen.
Geld terugkrijgen van AliExpress, lukt dat?
Jouw AliExpress product is kapot, of misschien zelfs nooit aan gekomen. Nu wil je natuurlijk maar één ding: je geld terug. Gelukkig is dit mogelijk. We nemen je mee in de stappen die je neemt om je aan AliExpress geld terug te vragen. Succes!
Geld terug vragen aan AliExpress; aan welke voorwaarden moet je voldoen?
Het Chinese verkoopplatform geeft niet zomaar het geld terug van bezorgde bestellingen. Je hebt een geldige reden nodig, wil je jouw geld terugkrijgen van AliExpress. Denk bij een geldige reden bijvoorbeeld aan:
- Je hebt een kapot product ontvangen;
- Je hebt een ander product ontvangen dan wat je besteld hebt;
- Jouw product is nooit aangekomen.
AliExpress vraagt dan ook altijd naar de reden van je retourzending. Geef hier eerlijk en duidelijk aan wat het probleem is, zo ben je het snelste geholpen!
Hoe krijg je geld terug van AliExpress: een stappenplan
Om je geld terug te krijgen, moet je de volgende stappen volgen:
- Aangeven bij verkoper
- Een geschil of dispuut openen bij AliExpress
- Bewijs aanleveren
- Heb geduld!
Stap 1: Aangeven bij verkoper
Is er iets misgegaan bij je bestelling, of wil je om een andere reden geld terugvragen van AliExpress?
AliExpress moedigt het aan om eerst contact op te zoeken met de verkoper. Vaak wordt je door de verkoper al voldoende geholpen en stuurt deze bijvoorbeeld een vervangend product op.
Je kunt de verkoper van je producten een berichtje sturen door naar je bestelgeschiedenis te gaan. Klik op het product waar het over gaat en klik op ‘”Details bestelling”. Je komt op een pagina met alle informatie rondom jouw bestelling. Hier kun je makkelijk klikken op ”Contact verkoper”.
Het is belangrijk om eerst contact op te nemen met de verkoper, omdat iedere verkoper op AliExpress haar eigen retourbeleid mag bepalen. Dit betekent dus dat producten retour sturen of geld terugkrijgen van AliExpress bij iedere verkoper anders kan werken.
Stap 2: een geschil of dispuut openen bij AliExpress
Wanneer je er niet uit komt met de verkoper, kun je een geschil openen via AliExpress. Dit kan binnen 15 dagen na ontvangst van je bestelling. Een geschil openen betekent dat je aan het platform van AliExpress laat weten dat je niet tevreden bent met je aankoop. Je opent een geschil via ´besteldetails´.
Let op: een geschil openen via AliExpress heeft alleen zin als jouw product een mankement heeft. Je kunt dus geen geschil openen wanneer je een product simpelweg niet leuk vindt!
Stap 3: bewijs aanleveren
AliExpress wilt graag weten waarom je een retour aanvraagt of jouw geld terug wilt. Dit kun je doen door schriftelijk te vertellen wat er mis is. Ook kun je een foto sturen van het product of het probleem.
Tip: stuur als het mogelijk is altijd een foto mee van het probleem/de reden. Zo kan jouw aanvraag voor geld terug van AliExpress het makkelijkst afgehandeld worden.
Stap 4: heb geduld!
Natuurlijk heb je het liefst zo snel mogelijk jouw geld terug. Helaas is dit niet altijd mogelijk bij AliExpress. Het is een enorm groot platform dat dagelijks veel bestellingen afhandelt, waardoor je soms een tijdje moet wachten voordat jouw aanvraag is behandeld.
Daarom onze tip: heb geduld! Wanneer jouw verzoek is goedgekeurd, kan het 3 tot 20 werkdagen duren voordat je jouw geld weer terug hebt.
Je kunt zien hoe ver jouw aanvraag is. Open hiervoor jouw bestellingen in je AliExpress account en klik op de besteldetails van het product. Zo weet je wat je te wachten staat!
Hoe lang duurt een geschil bij AliExpress?
Wanneer jouw bestelling op je deurmat is geland, heb je nog 15 dagen de tijd om een geschil te openen bij AliExpress. In deze 15 dagen kun je dus je product testen en rustig nadenken over je bestelling.
Is het probleem juist dat jouw product niet is aangekomen? 60 dagen na verzending worden producten van AliExpress automatisch gemarkeerd als ‘ontvangen’. Na deze 60 dagen heb je alsnog 15 dagen de tijd om een geschil te openen. Dit betekent dat je, wanneer jouw pakket nooit is aangekomen, ook binnen 75 dagen een geschil moet openen.
Let op: controleer of jouw bestelling echt niet is aangekomen. Het kan zijn dat je niet thuis was, en deze bijvoorbeeld naar een PostNL punt is gebracht. In dat geval heb je vanaf het moment dat het pakketje bij het PostNL punt kwam, ook 15 dagen om een geschil aan te vragen.
Tip: verzekerd zijn van geld terugkrijgen
Wij raden aan om AliExpress bestellingen te plaatsen met een betrouwbare betalingsservice waar je op kan terugvallen als klant. Denk aan een creditcard of PayPal. Deze betalingsmethoden bieden namelijk extra bescherming aan gebruikers.
Wanneer het echt niet lukt om jouw geld terug te krijgen van AliExpress of de verkoper van jouw producten, kun je terugvallen op de rechten als gebruiker van een creditcard of PayPal. Zo krijg jij toch jouw geld terug! Let op, om terug te vallen op deze rechten heb je een gegronde reden nodig voor de retouraanvraag.
Ook kun je kiezen om te betalen met Klarna. Via Klarna betaal je pas wanneer je jouw bestelling hebt ontvangen (of na 14 dagen). Meer informatie over klarna lees je hier.
Wij raden niet aan om met iDeal te betalen op AliExpress. Hoewel dit een makkelijke en betrouwbare betalingsmethode is, biedt iDeal een stuk minder bescherming aan haar gebruikers. Je hebt hier dus minder kans om jouw geld terug te krijgen, wanneer er iets mis is gegaan.
Pakket nooit aangekomen: zo werkt het met geld terugkrijgen
Wanneer jouw pakket 60 dagen na verzending niet is ontvangen, biedt AliExpress je de mogelijkheid om het volledige bedrag terug te krijgen. Als dit het geval is, vraagt AliExpress vaak wel om wat extra dagen de tijd, zodat ze jouw pakketje en situatie kunnen onderzoeken.
Je kunt op deze manier dus ook redelijk simpel jouw geld terugkrijgen van AliExpress. Let op: deze regel van 60 dagen geldt niet wanneer er overmacht is, bijvoorbeeld door een natuurramp of wanneer jouw pakket bij de douane is geweigerd.
AliExpress bestelling annuleren en geld terug
Wil jij jouw AliExpress bestelling annuleren en geld terugkrijgen? Je kunt jouw bestelling annuleren zolang de producten nog niet verzonden zijn.
Dit doe je door in te loggen op AliExpress en naar je bestelgeschiedenis te gaan. Klik op het betreffende product en selecteer ‘annuleer bestelling’.
Is jouw pakketje al onderweg? Dan kun je deze niet meer annuleren. Je zult moeten wachten tot het pakketje op je deurmat ligt, om deze vervolgens retour te kunnen sturen. Geen zorgen, ook dan kun je geld terugkrijgen van AliExpress!
Veel gestelde vragen over geld terugkrijgen op AliExpress
Hieronder geven we antwoord op de meest gestelde vragen over geld terugvragen van AliExpress. Hopelijk kun je zo alle antwoorden vinden die je zoekt!
Kan je je geld terugkrijgen van AliExpress als je met iDeal hebt betaald?
Het is mogelijk om geld terug te krijgen wanneer je met iDeal hebt betaald. Dit zul je echter moeten regelen via de verkoper van je producten of, wanneer dat niet lukt, met de klantenservice van AliExpress. Je kunt niet terugvallen op extra bescherming vanuit iDeal, wat met andere betalingsmethoden zoals Klarna, PayPal of een creditcard wel kan.
Wanneer krijg je je geld terug van AliExpress?
AliExpress geeft jouw geld binnen 3 tot 20 werkdagen terug nadat jouw aanvraag is goedgekeurd.
Hoe krijg je je geld terug op AliExpress?
Om geld terug te krijgen of een product te retourneren, neem je als eerste contact op met de verkoper. Kom je er met de verkoper niet uit, open dan een geschil of dispuut bij ´besteldetails´ op jouw AliExpress bestellingen pagina. Lever bewijs aan en heb geduld. Als het goed is, krijg je zo jouw geld terug!
Hoe ver is mijn aanvraag voor geld terugkrijgen van AliExpress?
Bekijk de status van jouw aanvraag bij ‘besteldetails’ van het betreffende product. Hiervoor log je in op AliExpress en bekijk je jouw bestellingenpagina.
Vond je dit interessant?
Jij weet nu precies hoe geld terugvragen van AliExpress werkt. Op Chinafans.nl nemen we jou graag mee in de wereld van Chinese webwinkels zoals AliExpress, maar ook websites zoals Zaful, SHEIN of Wish. Zo weet jij wat je kunt verwachten van deze winkels, waardoor je beter weet waar je jouw producten kunt kopen.
Misschien ook interessant voor jou: AliExpress zoeken op afbeelding: 3 tips en zó moet je op foto zoeken bij Ali | ChinaFans
Ik bestelde een telefoon, bekeek de reclamebrochure op de website van de verkoper over de supermogelijkheden van de carrosserie, betaalde, ontving de carrosserie, maar nadat ik hem gedurende de dag had getest en verschillende testfoto’s had gemaakt, opende ik een geschil voor een retourzending, keerde terug het naar het mij gegeven adres en vanaf dat moment ging ik terug. Ik krijg al ruim twee maanden mijn geld niet terug.
Ik heb een bestelling gedaan en betaald met iDeal en direct daarna geannuleerd. Dat werd goedgekeurd en moest ik kiezen voor geld retour. Ik koos voor Fast Refund. AliExpress legt die keuze uit als toevoegen aan een Bonus-Account. Eenmaal gekozen kan niet meer gewijzigd. Ik zit nu met een bedrag op een Bonus rekening was ik niks aan heb. Het gaat om € 131,– Foetsie?
ik kan geen geld terug krijgen, en weet niet waar ik moet zijn verkoper is weg en site is niet bereikbaar kan geen link vinden waar ik een klacht tegen deze verkoper kan plaatsen
Het helpt je niet maar ik heb hetzelfde, er is door iemand wel restitutie aangevraagd zo blijkt in mijn account, 2 dagen na het verzenden, het pakje is toen bij de douane in China terug gestuurd en ontvangen door de verkoper, ik ben met de klantenservice bezig maar ik moet de verkoper contacten of een dispuut aanmaken, wat niet kan omdat de verkoper er niet meer is.
Dit snappen ze niet of willen ze niet snappen.
Dit is zeer frustrerend, ik weet hoe het voelt.
Toch zou ik de klantenservice benaderen met je gegevens. (blijven doen)
Eerst was het geen probleem je kreeg je geld zo terug. Nu gezeur. Ik heb aangeven dat ik niets heb ontvangen. Dan weer een afwijzing. Ze willen een foto van het geschade pakket als bewijs. Maar ik heb al aangeven dat ik niets heb ontvangen. Nu wijzen ze alles af. Ik ben er nu al een uur mee bezig. Het was een pakket van meerdere bestellingen. En het andere is als ik het nu nog een keer bestel is het niet meer in de aanbieding en betaal ik zeker het dubbele. Wie ervaar dit ook. En ik vind het een heel gedoe met creditkaart of pre pay betalen.
ik heb via mijn telefoon 2 producten besteld bij Alie en per ongeluk drie bedragen overgemaakt via ideal op mijn account staan de twee bestelde producten maar op mijn bankrekening staan dus drie bedragen af geschreven en aangezien ik met ideal heb betaald kan ik niet deze teveel betaalde bedrag terug laten storten hoe nu verder weet u dat ?