AliExpress voorwaarden veranderen: dit betekent het voor jou

PPRO financial ltd

AliExpress heeft opnieuw zijn voorwaarden aangepast na een actie van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Europese Unie. De actie was gericht op het creëren van een veiligere shop-ervaring op AliExpress, waarbij de consument centraal stond.

AliExpress voorwaarden: wat is er veranderd?

AliExpress is niet altijd duidelijk geweest over de voorwaarden die gelden voor Nederlandse of Belgische consumenten die op het platform shoppen. Dat betekent dat je niet altijd wist wat je kon doen met een kapot of niet aangekomen bestelling.

Omdat AliExpress ook producten verkoopt aan de Nederlandse en Belgische markt, vond de ACM dat er voor deze groep consumenten nieuwe regels moesten komen die passen bij de Europese regelgeving.

MEGA SALE (tot 90% korting)


Heel veel korting
Kortingen tot 90%
Op = Op

Het is je misschien al opgevallen dat er de laatste jaren veel veranderd is op AliExpress, met name de BTW wijziging vanaf 01-07-2021. Hoewel dat een grote stap was voor AliExpress en de consument, is de huidige aanscherping lang niet zo ingrijpend.

De wijzigingen op het platform zijn als volgt:

  • De algemene voorwaarden worden duidelijker vermeld op de homepage
  • Voor een dispuut (geschil), kan je nu een rechter uit Nederland of België kiezen, en niet alleen eentje uit China
  • BTW en invoerrechten worden duidelijker vermeld (was al sinds de grote wijziging die plaatsvond op 01-07-2021)
  • Als AliExpress de koopovereenkomst ontbindt, heb je vanaf nu vaker recht op geld terug
  • Er wordt duidelijker vermeld hoe je je account kunt opzeggen
  • Als je in Nederland of België beter beschermd wordt voor aankopen dan de regels op AliExpress, gelden de regels in je eigen land vóór de regels van AliExpress
  • Je wordt vanaf nu vooraf geïnformeerd als de voorwaarden wijzigen, zodat je de keuze hebt om je account te wijzigen of verwijderen
  • De algemene voorwaarden zijn vertaald naar het Nederlands

Wat betekent dit voor mij en mijn bestellingen?

Om eerlijk te zijn is er niet drastisch veel veranderd op AliExpress met deze aanpassingen. Je kunt de voordelen op twee manieren samenvatten:

  1. Er is meer duidelijkheid. Je kunt in het Nederlands lezen wat je rechten (en plichten) zijn, zodat je beter weet wat je kunt verwachten van je aankoop en wie er verantwoordelijk is voor eventuele problemen.
  2. De kans op een geldverlies wordt kleiner. Waar je eerder met wat moeite een vergoeding kon lospeuteren als je een kapot product had ontvangen, zou dat vanaf nu – in theorie – iets beter moeten werken. Je kunt als laatste stap namelijk altijd naar een Nederlandse of Belgische rechter stappen.

    Dat helpt je waarschijnlijk beter dan een rechter uit Hong Kong die je misschien minder goed helpt. De vraag is alleen of je naar de rechter wilt voor een product van 5 euro 😉

Betere hulp bij problemen

Doe je nooit miskopen op AliExpress, dan verandert er niet zoveel voor jou. Heb je weleens een miskoop gedaan en was je teleurgesteld over de afhandeling daarvan, dan ben je meer gebaat bij deze aanpassingen in de voorwaarden.

De kans is namelijk iets groter dat je een nieuw product krijgt, of dat je geld wordt teruggestort.

Voorkomen is beter dan genezen

Problemen voorkomen is beter dan ze oplossen, zelfs als je de voorwaarden goed kent. Daarom hebben Ruud en ik een e-book geschreven met alle tips over AliExpress.

Hierin vind je strategieën om miskopen te voorkomen. En na 250+ bestellingen kunnen we uit eigen ervaring vertellen dat onze tips erg goed werken.

Check ons e-book hier!

Niet tegen Ruud zeggen, trouwens, maar met onderstaande kortingscode kun je ‘m met meer dan 50% korting kopen 🙂

CF123

Veel shopplezier op AliExpress!

Plaats je reactie

      Laat een reactie achter

      ChinaFans
      Logo
      Shopping cart