Sinds de nieuwe AliExpress BTW-regels die op 1 juli 2021 zijn ingegaan, zijn er veel vragen over de afhandeling hiervan. Er zijn ook enkele gevallen waarin het niet helemaal goed is gegaan: er is BTW betaald op AliExpress, maar ook in het land van bestemming moet nog BTW + inklaring betaald worden. Dat is niet de bedoeling, dus wij hebben navraag gedaan wat je dan precies moet doen.
BTW-regels op AliExpress
Om bij het begin te beginnen, allereerst nog een korte samenvatting van deze BTW-regels op AliExpress.
Op producten die buiten de EU gekocht worden, is nu altijd BTW verschuldigd. Onder de 22 euro blijven met je pakketje hoeft dus niet meer. Dat betekent in de nieuwe situatie dat een kabeltje op AliExpress niet meer € 1 kost, maar € 1,21.
Omdat AliExpress is aangesloten bij IOSS wordt bij bestellingen tot € 150 (incl. verzendkosten) de BTW bij het afrekenen op AliExpress in rekening gebracht. Dat betekent dus dat je de BTW niet meer direct aan je postbezorger betaalt zodra het de grens over komt, maar aan AliExpress. Zij betalen het vervolgens aan de Nederlandse of Belgische belastingdienst.
Dit betekent weer, dat je geen extra kosten hebt als jouw product van het vliegtuig in de EU komt. De torenhoge inklaringskosten vervallen in dat geval ook direct, omdat die kosten altijd gerekend werden omdat het pakketje eerst langs de douane moest. Deze ‘administratiekosten’ werd altijd gerekend door PostNL of Bpost, voor de extra moeite om het pakketje naar de douane te brengen.
Je hoeft met Ali dus geen extra kosten meer te betalen. Helaas gaat dit ook wel eens mis..
Wat te doen als je dubbele BTW moet betalen: 2 opties
Het kan zo zijn dat je bij het afrekenen op AliExpress BTW hebt betaald, maar toch een bericht krijgt van PostNL, Bpost of een andere vervoerder dat je BTW + inklaringskosten moet betalen. Afhankelijk van de situatie ligt dit bedrag ergens tussen de €4 en € 30 euro + de BTW.
Het is niet de bedoeling dat je dubbele kosten krijgt, dus ik heb navraag gedaan bij PostNL wat te doen in zo’n geval, maar ook wat de oorzaak hiervan is.
Je hebt op dit moment de volgende twee mogelijkheden:
1. Het pakket weigeren
Wil je geen extra kosten maken, dan kun je het pakket simpelweg weigeren/niet ophalen. Dit zorgt er voor dat het pakket teruggestuurd wordt naar China.
Het is vervolgens wel zaak een dispute te openen en je geld terug te vragen. Zo heb je geen product, maar ook geen extra kosten. Wil je het product wel hebben, dan is er nog een andere optie, die wel wat geld zal kosten.
2. Aannemen en (deel) kosten terugvragen
Wil je het pakketje wel ontvangen, dan dien je onderstaande stappen te doorlopen. Zoals je zult zien in het stappenplan, heb je WEL extra kosten.
Goed om te weten: de inklaringskosten krijg je NIET terug
Het is geen ideaal proces, maar dit is hoe het nu geregeld is via AliExpress/PostNL. Van Bpost heb ik helaas nog geen antwoord gehad op dit moment.
Wat is de oorzaak?
De oorzaak van deze dubbele BTW-heffing is volgens PostNL dat nog niet alle gegevens vanuit AliExpress goed doorkomen. Door deze haperende informatiestroom, kan het voorkomen dat je dus dubbele BTW betaalt.
Er is een batch van een paar duizend bestellingen die in de beginfase (juli/augustus 2021) dubbele BTW hebben gehad door een storing. PostNL zal deze mensen pro-actief benaderen om dit recht te zetten. Heb je GEEN bericht van PostNL hierover gehad, dan kun je het beste het stappenplan hierboven doorlopen.
Voor de rest dien je dus bovenstaand stappenplan te volgen, waarbij je dus altijd de inklaringskosten ‘kwijt’ bent. Deze worden namelijk niet vergoed door de postbedrijven.