SHEIN betrouwbaar: veilig shoppen of is wegblijven beter?

Is SHEIN betrouwbaar

De webwinkel SHEIN is razend populair, en wij begrijpen waarom! De goedkope prijzen en toch fashionable kleding klinken als een ideale wereld. Maar is SHEIN betrouwbaar? Hoe zit het met de kwaliteit en wanneer ontvang je jouw pakketjes? We hebben het uitgezocht voor je.

Is SHEIN een betrouwbare website?

SHEIN is een webwinkel voor allerlei soorten kleding voor vrouwen, mannen en kinderen. Vooral onder vrouwen is de webwinkel een echte rage geworden. In 2008 begon SHEIN in de Verenigde Staten (New Jersey), inmiddels kun je vanuit wel 220 verschillende landen een bestelling plaatsen in de webwinkel. En dat werkt!

Ook in Nederland worden er dagelijks veel bestellingen geplaatst op de website van SHEIN. Hoe zit het met de SHEIN betrouwbaarheid in 2021? We hebben het voor je uitgezocht. Onderaan deze pagina vind je een samenvatting van hoe SHEIN scoort op gebied van betrouwbaarheid, de toelichting per onderdeel vind je hieronder.


SUPERDEALS op AliExpress

Er zijn weer nieuwe superdeals beschikbaar!

Reviews

Waar we erg enthousiast over zijn met betrekking tot de betrouwbaarheid van SHEIN, zijn de reviews van producten. Op vrijwel ieder product kun je tal reviews lezen, waarin je de ervaringen van anderen leest. Ook stimuleert SHEIN haar klanten om een review achter te laten, door middel van een puntensysteem.

Klantreacties SHEIN

De reviews geven je een idee van de producten die je wilt bestellen. Naast een gemiddelde score van het product geven klanten ook aan of het item te groot of te klein uitvalt. Dit helpt je bij het kiezen van de juiste maat. Ook geeft het je een beeld van de producten (dankzij geplaatste foto’s) of de levertijd. Dit zegt meestal een stuk meer over de kleding dan de productfoto’s van SHEIN!

TIP: bestel enkel producten met meer dan 100 reviews. Als je nog twijfelt of SHEIN wel of niet betrouwbaar is, heb je zo toch iets meer zekerheid.

Klantenservice en de betrouwbaarheid van SHEIN

De betrouwbaarheid van een winkel vinden wij ook afhankelijk van de klantenservice. Want hoe word je geholpen als er iets mis gaat? Helaas scoort SHEIN niet super hoog op het gebied van klantenservice, en is het moeilijk om iemand van SHEIN te spreken.

Dit komt doordat SHEIN een online chat-functie biedt als klantenservice, waar je automatisch het antwoord op je vraag kunt vinden. De chat-functie is erg uitgebreid en werkt snel. De meeste vragen of problemen worden daardoor ook snel opgelost, wat erg fijn is.

Klantenservice SHEIN

Klantenservice bereiken

Maar wat als je een moeilijker probleem hebt, of je kunt het antwoord niet vinden? SHEIN heeft geen telefonische klantenservice, het is dus niet mogelijk om iemand te spreken over jouw vraag. Er is wel een e-mailadres waar je naartoe kan mailen ([email protected]).

Het is fijn dat ze deze e-mailondersteuning aanbieden, maar het is verre van perfect. Dit komt doordat dit e-mailadres gebruikt wordt voor alle 220 landen waarin SHEIN actief is. Je kunt je voorstellen dat hier dus veel e-mails op binnenkomen, waardoor het erg lang kan duren voordat je antwoord krijgt op je vraag of klacht.

De klantenservice van SHEIN werkt dus prima, maar laat toch nog wat te wensen over. Direct contact opnemen wordt erg moeilijk gemaakt, ook kan het lang duren voor je uiteindelijk een antwoord krijgt. Laten we hopen dat jouw vragen al via de chat-functie op de website beantwoord kunnen worden! Lees hier meer over contact opnemen met SHEIN.

Retourneren

Wat SHEIN betrouwbaarder maakt, is haar lange retourbeleid. Je krijgt 45 dagen de tijd om te beslissen of je het kledingstuk wilt houden of niet. Dit is redelijk lang! Dankzij de lange retour termijn kun je dus rustig thuis je kleding passen en bekijken wat je wel of niet wilt houden.

De eerste retourzending van één bestelling is gratis, wat betekent dat je meestal niets hoeft te betalen voor het retourneren van jouw SHEIN pakketje. Alleen wanneer je meerdere items uit één bestelling los van elkaar wilt retourneren, zullen de kosten van het tweede en derde pakketje voor jou zijn.

TIP: retourneer items van één bestelling ook in één keer door ze samen in een verzendverpakking te stoppen.

De grootte van de verpakking maakt volgens de website van SHEIN niet uit voor het retourneren. Producten uit verschillende bestellingen kun je trouwens beter niét in een verpakking stoppen, om onduidelijkheid of vertraging te voorkomen. Lees hier meer over het retourbeleid.

Soms lange levertijden

Waar wij weer minder fan van zijn bij SHEIN, zijn de levertijden. Deze kunnen namelijk nogal eens verschillen. SHEIN geeft aan dat haar pakketjes binnen 10 werkdagen (dus 2 weken) in huis zullen zijn. Dit rekenen ze wel vanaf de datum van verzending. SHEIN rekent ook dagen voor het verwerken van de bestelling, dit gaat over 3 tot maximaal 7 dagen. Het kan dus voorkomen dat je jouw pakketje pas na 17 werkdagen (ongeveer 3 weken) ontvangt.

Dit is wel de langst mogelijke levertijd. In de meeste gevallen zal jouw pakketje dan ook eerder in huis zijn. De levertijden lijken overigens lang wanneer je het vergelijkt met Nederlandse webshops, maar voor een webshop dat haar producten uit China levert, is deze verzendtijd nog niet eens zo langzaam! Heb je jouw pakketje na 17 dagen echter nog steeds niet ontvangen? Lees dan hier over de mogelijke oorzaken en oplossingen.

Douanekosten en/of invoerrechten

Niets zo vervelend als wanneer je een bestelling hebt geplaatst en je achteraf meer moet betalen dan je dacht. SHEIN levert kleding veelal uit warenhuizen in China, en over pakketjes uit China moeten Nederlanders soms extra kosten betalen zoals inklaringskosten. Dit is bij SHEIN gelukkig niet het geval.

SHEIN geeft namelijk aan op haar website dat ze de eventuele douanekosten bij internationale bestellingen voor haar klanten vergoedt. Dit betekent dus dat jij ze zelf niet hoeft te betalen!

TIP: plaats jij ook wel eens erg grote bestellingen bij SHEIN? Bij bestellingen boven de 150 euro moet je ook invoerrechten betalen. Zit je hier niet op te wachten? Zorg er dan voor dat jouw bestelling onder deze grens van 150 euro blijft, of plaats twee losse bestellingen. Meer lezen over invoerrechten bij SHEIN? Klik dan hier.

7.5Expert Score
Betrouwbaarheid SHEIN

Conclusie: hoe betrouwbaar is SHEIN? De winkel scoort hoog op de reviews van kleding, waardoor je als koper een goed beeld hebt van wat je kan verwachten. Ook is er een lange retourtermijn en worden de douanekosten door SHEIN betaald. Erg fijn natuurlijk! Verbeterpunten bij de webwinkel zijn de bereikbaarheid van de klantenservice en de mogelijkheid op lange levertijden bij bestellingen. Met een score van 7,5 vinden wij SHEIN betrouwbaar met enkele kanttekeningen voor verbeteringen. Een leuke webshop om goedkope kleding te scoren!

Retourbeleid
7.5
Reviews
9.5
Klantenservice
6.5
Positief
  • De chat-functie op de website beantwoord snel en makkelijk de meeste vragen.
  • Klanten laten veel reviews achter, waardoor je een duidelijk beeld van de kleding krijgt.
  • Lange retourtermijn.
  • Eventuele douanekosten worden betaald door SHEIN.
Verbeterpunten
  • Klantenservice moeilijk te bereiken, reactie kan lang duren.
  • Soms lange levertijd van bestellingen.

Alles weten over SHEIN?

Goed nieuws! Daar helpen we je graag bij. Op Chinafans vind je allerlei guides en tips voor de webshop SHEIN, waardoor je weet wat je kunt verwachten van de webshop. Naast SHEIN nemen we je mee in de wereld van andere Chinese winkels zoals AliExpress of Gearbest.

Misschien ook interessant voor jou: SHEIN betaalmethodes: kan je met Klarna, iDeal of Paypal betalen?


Tags:

ChinaFans
Logo